Vincent van Gogh’u Anlamak

Self portrait with bandaged ear
Şimdi biri gelse ve bana dese ki, "Zaman makinesi icat ettim ve sadece bir kez zamanda yolculuk yapabilmene izin vereceğim. Hangi zamana gitmek istersin?" Farz edelim ki dedi. Hazır cevap  : "Vincent van Gogh'a gidelim."

Çok sevdiğim, ruhuyla sıkı sıkıya bağlı ve hatta bağımlı olduğum bir adamdır van Gogh! Onu ressamlığının, kardeşi Teo'ya yazdığı mektuplarının ve ruhsal bunalımlarının kıyılarında dolanıp sevdim. Anlamayı en çok sevdiğim ressam-ı insan! En çok gözlerini seviyorum. Dünyayı onun gözlerinden görebilmem için yaptığı tablolar, o yıldızlar, ayçiçekleri, yatak odası...

for amy - Ayçiçekleri
Vincent van Gogh'un hayatını tamamıyla düşündüğümde anlıyorum ki, Vincent hayatı boyunca sürekli olarak ruhunu başka bir ruhla bütünleştirmek istemiş. Buna derin bir ihtiyaç duymuş. Kadınlar tarafından reddedildiğinde ruhsal çöküntüler yaşamış. Bunu resimlerine, hayatındaki davranışlarına yansıtmış. Kendisini saklayıp olmadığı biri gibi davranmamış, ne hissediyorsa içinde tutmamış, dışarıya da yansıtmış. Belki de onu farklı olduğu için yargılamak yerine onu anlamayı deneyen bir toplumla birlikte olsaydı ve hatta ruhunu bir kadınla bütünleştirebilseydi, eğer bir kadın, tek bir kadın onu kabul etseydi belki de hayatı bu kadar yıpratıcı geçmeyecekti.



Arles'teki Yatak Odası
Kim bilir belki yine de öyle olurdu. Çünkü hayatı algılama şekli şimdiye kadar yaşamış olan her insandan çok daha farklıydı. Bu yüzden ruhunu tamamlayacak olan insanla bir türlü karşılaşamıyordu. Kimse tarafından anlaşılmıyordu. Belki yalnız Teo anlıyordu. Bense onu hiç görmedim, onunla hiç konuşmadım, resimlerine hiç dokunmadım ama yaptığı bir resmi görmek... Vincent o anda, bakmakta olduğum resmi yaparken bana onunla aynı sandalyeye oturup resmin gerçek halini, bakmakta olduğu yeri, orayı onun gözlerinden görmeyi vadediyor. Bir ressam düşünün, yaptığı resimlerin görünmeyen bir kısmına gözlerini iliştirmiş. Vincent van Gogh böyle bir ressamdı. 

Yıldızlı Gece
Yaşadığı toplumlar genellikle onu sıradan olmadığı için 'deli' diye yaftaladı. Şahsen ben onun deli diye yaftalanmasını kendimce kaldıramıyorum. Toplumun zaten yıpratıcı dönemlerden geçen, ruhsal bunalımı yaşayan bir bireyi daha da dibe itmesi büyük haksızlık. Ancak şu da var ki; Farklı olmak delilikse, kabul ediyorum ki Vincent van Gogh çok usta bir deliydi.

Keşke biriniz şu zamaNzingoyu icat etse de beni Vincent'a götürse! Belki de bir gün Doctor Tardis'iyle gelir ve zamanın içinde dolaşırız.

Doctor Who 5x10 SPOİLER!!! 
for Amelie
 
SIR:  Anladım mı?

Yorumlar

  1. "Büyük ruhlar, sıradan beyinler tarafından her zaman şiddetli muhalefet
    gördü. Sıradan bir beyin, geleneksel önyargıları körce boyun eğmeden
    reddeden ve düşüncelerini cesurca ve dürüstçe ifade eden insanları
    anlayabilecek kapasiteye sahip değildir." Albert Einstein

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir paylaşım yaptınız, çok uyumlu oldu. Teşekkürler. :)

      Sil
  2. Her yazarın ya da ressamın kendini ifade etme ve yaşama şekli çok ayrı değil mi? Bazen tek kıtadan bazense tek cümlede kendimizi bulabildiğimiz sanat insanları var. İyi ki de varlar! En son Doctor Who'da Vincent Van Gogh teması işlendiğinde çok duygulanmıştım. :) Senin yazınlarını okumayı çok özlemişim ben ya. <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok ayrı, bir o kadar da ilgi çekici bir farklılık sahiden. Ben de çok duygulanmıştım. :) Bu değerli yorumun için çok teşekkür ederim. Sevgilerimle... :)

      Sil
  3. Yıldızlı Gece eserini biliyordum. Kesik kulak hikayesini okudum, ama otoportresini yazıya eklemeseniz, o resmin kime ait olduğunu bilemeyecektim. Araştırma konusunda biraz tembelimdir :D Eğer dizideki gibi bir telefon kulübem olsaydı, kuşkusuz ben de kendisiyle tanışmak isterdim :) Delilikte usta olanlara selam olsun!
    Kaleminize sağlık, efendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldızlı Gece en sevdiğim tablosu. :) Bir gün tanışırız belki zaman yolculuğunda. Delilikte usta benden size selam olsun o vakit! :D Çok samimi ve çok değerli yorumunuz için teşekkür ederim, efendim. :)

      Sil
  4. Keyifle okudum, bilgilendim. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, saygılar... :)

      Sil
  5. Merhaba.. yayını gördüğümde hemen okumak istedim.. zira benim de etkilendiğim ressamdır Van Gogh.. kardeşine yazdığı mektupların kitabını da aldım. İstanbul' da Modern Sanat müzesinde ilginç bir sergisi olmuştu, bilmem gitmiş miydiniz? Bloğumda yazmıştım eğer o atmosferi bir daha yaşamak isterseniz :) Sevgiler,

    http://sezerozsen.blogspot.com.tr/2012/02/bereketli-pazar-3.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef o sergiden haberim dahi olmamıştı, ama bloğunuzda hemen van Gogh atmosferi keşfine çıkacağım. :) Bilgilendirme ve yorum için çok teşekkürler. Sevgiler, :)

      Sil
  6. İlginç bulunmayacak gibi değil ki. :)) Laf aramızda umutla Doctor'u beklemeye devam. Yorumunuz için teşekkürler, sevgiler... :)

    YanıtlaSil
  7. Ilk defa bu tarz guzel bir yazi okudum. Tesekkur ederim. Ressama yazik olmus

    YanıtlaSil
  8. Tutku halinde olmasa da sevdigim ressamlardandir.

    YanıtlaSil
  9. Kesinlikle çok farklı bir karakter. Loving Vincent izledikten sonra daha çok ilgimi çekti onun hakkında her şey :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok çok farklı... :)
      Değerli yorumunuz için teşekkürler. :)

      Sil
  10. Buhranlı bir hayat geçirmesine karşın resimleri bir o kadar etkileyici ve canlı. Belki de hayatında yer almayan bu kavramların resimlerinde yer almasını istemiştir, bilmiyorum. Hakkında pek bir bilgiye sahip değilim fakat kendisine karşı bir sempatim ve ilgim var. Telefonumun duvar kağıdı "Yıldızlı Gece". Ayçiçekleri, Çiçek Açan Badem Ağacı, Yatak Odası vs. tüm resimleri hoşuma gidiyor. Az önce gördüm, resimlerinin çoğunu kısacık ömrünün son 2 senesinde yapmış...

    Ayrıca üzerine düşünülmüş ve derin anlamlar içerdiğini düşünüyorum resimlerin. Yatağın baş ucunda duran sandalye, ayçiçeklerinin sayısı vs. başıboş çizilmiş gibi gelmiyor...

    Doctor Who'yu duymuştum fakat izlemek ve araştırmak için hiç yeltenmedim. Bu güzel ve akıcı yazınız sayesinde hem Van Gogh'u yakından araştıracağım hem de Doctor Who'yu izlemeye başlayacağım, öyle gözüküyor.

    Kaleminize sağlık, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vincent van Gogh'un hayatınızdaki yerini benimle paylaştığınız için teşekkür ederim. Umarım Doctor Who'yu da izleyip beğenirsiniz. :)

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar